arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

Wellness

Υπερβολική κατανάλωση αλατιού: Τι συμβαίνει στο σώμα και την υγεία σας;


Το αλάτι συνήθως χρησιμοποιείται για την προσθήκη γεύσης στα τρόφιμα ή τη διατήρησή τους.
Υπερβολική κατανάλωση αλατιού: Τι συμβαίνει στο σώμα και την υγεία σας;

Wellness

Υπερβολική κατανάλωση αλατιού: Τι συμβαίνει στο σώμα και την υγεία σας;


Υπερβολική κατανάλωση αλατιού: Τι συμβαίνει στο σώμα και την υγεία σας;

Το νάτριο είναι ένα μέταλλο απαραίτητο για τη βέλτιστη λειτουργία των μυών και των νεύρων. Μαζί με το χλωρίδιο, βοηθά επίσης το σώμα σας να διατηρήσει τη σωστή ισορροπία νερού και μετάλλων.

Ωστόσο, παρά τις βασικές του λειτουργίες, η υπερβολική κατανάλωση αλατιού μπορεί να έχει δυσάρεστες επιπτώσεις, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Αυτό το άρθρο ασχολείται με το τι συμβαίνει στο σώμα σας εάν τρώτε πάρα πολύ αλάτι σε ένα μόνο γεύμα ή ημέρα καθώς και μετρά μακροπρόθεσμα αποτελέσματα μιας δίαιτα πλούσια σε αλάτι.

Βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις από την κατανάλωση υπερβολικού αλατιού

Η κατανάλωση πάρα πολύ αλατιού, είτε σε ένα γεύμα είτε σε μια ημέρα, μπορεί να έχει μερικές βραχυπρόθεσμες συνέπειες.

Κατακράτηση υγρών

Πρώτον, μπορεί να παρατηρήσετε ότι αισθάνεστε πιο φουσκωμένοι ή πρησμένοι από το συνηθισμένο. Αυτό συμβαίνει επειδή τα νεφρά σας επιθυμούν να διατηρήσουν μια συγκεκριμένη αναλογία νατρίου προς νερό στο σώμα σας. Για να το κάνουν, συγκρατούν επιπλέον νερό για να αντισταθμίσουν το επιπλέον νάτριο που φάγατε.

Αυτή η αυξημένη κατακράτηση νερού μπορεί να οδηγήσει σε πρήξιμο, ειδικά στα χέρια και τα πόδια και μπορεί να σας κάνει να ζυγίζετε περισσότερο από το συνηθισμένο.

Αύξηση της αρτηριακής πίεσης

Ένα πλούσιο σε αλάτι γεύμα μπορεί επίσης να προκαλέσει μεγαλύτερο όγκο αίματος να ρέει μέσω των αιμοφόρων αγγείων και των αρτηριών σας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Είναι σημαντικό να ειπωθεί ότι δεν βιώνουν όλοι αυτά τα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, η έρευνα δείχνει ότι τα άτομα που είναι ανθεκτικά στο αλάτι μπορεί να μην εμφανίσουν αύξηση της αρτηριακής πίεσης μετά από γεύματα πλούσια περιεκτικότητα αλατιού.

Η ευαισθησία ενός ατόμου στο αλάτι θεωρείται ότι επηρεάζεται από παράγοντες όπως η γενετική και οι ορμόνες. Η γήρανση και η παχυσαρκία μπορούν επίσης να ενισχύσουν τα αποτελέσματα της αύξησης της αρτηριακής πίεσης από δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι.

Αυτές οι μεταβλητές μπορεί να εξηγήσουν γιατί οι πλούσιες σε αλάτι δίαιτες δεν οδηγούν αυτόματα σε αύξηση της αρτηριακής πίεσης για όλους.

Έντονη δίψα

Η κατανάλωση αλμυρού γεύματος μπορεί επίσης να σας προκαλέσει ξηροστομία ή να αισθανθείτε έντονη δίψα. Η ανάγκη να πιείτε νερό είναι ένας άλλος τρόπος με τον οποίο το σώμα σας προσπαθεί να διορθώσει την αναλογία νατρίου προς νερό.

Η αύξηση της πρόσληψης υγρών μπορεί να σας κάνει να ουρήσετε περισσότερο από το συνηθισμένο. Από την άλλη πλευρά, η μη κατανάλωση υγρών μετά την κατανάλωση υψηλών ποσοτήτων αλατιού μπορεί να προκαλέσει αύξηση των επιπέδων νατρίου στο σώμα σας πάνω από ένα ασφαλές επίπεδο, με αποτέλεσμα μια κατάσταση γνωστή ως υπερνατριαιμία.

Η υπερνατριαιμία μπορεί να προκαλέσει έκλυση νερού από τα κύτταρα σας και στο αίμα σας, σε μια προσπάθεια αραίωσης του περισσεύματος νατρίου. Εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, αυτή η μετατόπιση υγρών μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση, επιληπτικές κρίσεις, κώμα, ακόμη και θάνατο.

Άλλα συμπτώματα της υπερνατριαιμίας περιλαμβάνουν ανησυχία, δυσκολία στην αναπνοή και στον ύπνο καθώς και μειωμένη ούρηση.

Μακροχρόνιες επιπτώσεις της κατανάλωσης υπερβολικού αλατιού

Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας.

Μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση

Η έρευνα δείχνει ότι οι πλούσιες σε αλάτι δίαιτες αυξάνουν σημαντικά την αρτηριακή πίεση και ότι η μείωση της περιεκτικότητας σε αλάτι της διατροφής ενός ατόμου μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων αρτηριακής πίεσης.

Επιπλέον, αυτά τα αποτελέσματα πιστεύεται ότι είναι σημαντικά ισχυρότερα σε άτομα με ευαισθησία στο αλάτι συγκριτικά με εκείνους που δεν είναι ευαίσθητοι. Ωστόσο, η παχυσαρκία και η γήρανση ενισχύουν τα αποτελέσματα της αύξησης της αρτηριακής πίεσης ως αποτέλεσμα υψηλής κατανάλωσης αλατιού.

Μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του στομάχου

Αρκετές μελέτες συνδέουν μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του στομάχου

Ο μηχανισμός πίσω από την επίδραση του αλατιού στον καρκίνο του στομάχου δεν είναι πλήρως κατανοητός. Ωστόσο, οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι δίαιτες πλούσιες σε αλάτι μπορούν να κάνουν ένα άτομο πιο ευάλωτο στον καρκίνο του στομάχου προκαλώντας έλκη ή φλεγμονή του στομάχου.

Επίδραση στους κινδύνους καρδιακών παθήσεων και πρόωρου θανάτου

Η σχέση μεταξύ διατροφής πλούσιας σε αλάτι, καρδιακών παθήσεων και πρόωρου θανάτου εξακολουθεί να είναι κάπως αμφιλεγόμενη.

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η υψηλή πρόσληψη αλατιού προκαλεί αύξηση της αρτηριακής πίεσης και ενίσχυση των αιμοφόρων αγγείων και των αρτηριών. Με τη σειρά τους, αυτές οι αλλαγές μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και πρόωρου θανάτου.

Για παράδειγμα, μια μελέτη 20 ετών σημειώνει ότι οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν λιγότερο από 5,8 γραμμάρια αλατιού την ημέρα είχαν τα χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας, ενώ εκείνοι που κατανάλωναν περισσότερα από 15 γραμμάρια αλατιού την ημέρα είχαν το υψηλότερο.

Ωστόσο, άλλοι υποδηλώνουν ότι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι δεν επηρεάζουν την υγεία της καρδιάς ή τη μακροζωία και ότι οι δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι μπορεί στην πραγματικότητα να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και θανάτου.

Αυτά τα διαφορετικά αποτελέσματα της μελέτης μπορεί να εξηγηθούν από τις διαφορές στο σχεδιασμό της μελέτης, τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση της πρόσληψης νατρίου και παράγοντες που συμμετέχουν, όπως το βάρος, η ευαισθησία στο αλάτι και τα άλλα θέματα υγείας που ενδέχεται να αντιμετωπίζουν οι συμμετέχοντες.

Παρόλο που είναι πιθανό η υπερβολική κατανάλωση αλατιού να μην αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων ή πρόωρου θανάτου για όλους, απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να υπάρξουν ισχυρά συμπεράσματα.

Είναι δυνατή η υπερβολική δόση αλατιού;

Οι θανατηφόρες υπερβολικές δόσεις αλατιού είναι σπάνιες, καθώς απαιτούν από τους ανθρώπους να καταναλώνουν ποσότητες αλατιού που πλησιάζουν τα 0,5-1 γραμμάρια ανά kg σωματικού βάρους. Αυτό θα ισοδυναμούσε με 35-70 γραμμάρια αλατιού (2-4 κουταλιές της σούπας) για ένα άτομο βάρους 70 κιλών.

Άτομα με καταστάσεις υγείας όπως καρδιακή ανεπάρκεια, καθώς και ηπατική ή νεφρική νόσο, μπορεί να εμφανίσουν θανατηφόρες επιδράσεις εάν καταναλώνουν συνήθως περισσότερα από 10 γραμμάρια νατρίου την ημέρα. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 25 γραμμάρια αλατιού.

Η έρευνα δείχνει ότι ο μέσος άνθρωπος καταναλώνει σήμερα περίπου 9-12 γραμμάρια αλατιού την ημέρα, με τα μεταποιημένα τρόφιμα να είναι ο υψηλότερος συντελεστής.

Συγκριτικά, οι υγειονομικές αρχές συνιστούν γενικά τα άτομα να περιορίζουν την πρόσληψη νατρίου στα 1.500-2.300 mg την ημέρα. Αυτό ισοδυναμεί με 3,8-5,8 γραμμάρια αλατιού κάθε μέρα, ή 2 / 3-1 κουταλάκι του γλυκού.

Τι να κάνετε αν έχετε φάει πολύ αλάτι

Υπάρχουν μερικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να βοηθήσετε το σώμα σας να αντισταθμίσει ένα γεύμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι.

Πρώτα, βεβαιωθείτε ότι πίνετε αρκετές ποσότητες νερού για να βοηθήσετε το σώμα σας να ανακτήσει την επιθυμητή αναλογία νατρίου προς νερό.

Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε να τρώτε τροφές πλούσιες σε κάλιο, όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ξηρούς καρπούς, σπόρους και γαλακτοκομικά προϊόντα. Μαζί με το νάτριο, το κάλιο είναι ένα θρεπτικό συστατικό που παίζει βασικό ρόλο στη διατήρηση της ισορροπίας υγρών του σώματός σας.

Οι δίαιτες που είναι πλούσιες σε κάλιο μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση ορισμένων κακών επιπτώσεων των πλούσιων σε νάτριο διαιτών. Από την άλλη πλευρά, οι δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε κάλιο μπορεί να αυξήσουν την ευαισθησία του ατόμου στο αλάτι. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιωθεί αυτό.

Τέλος, μπορείτε να προσπαθήσετε να μειώσετε την ποσότητα αλατιού που καταναλώνετε σε άλλα γεύματα. Λάβετε υπόψη ότι το 78-80% του αλατιού που τρώτε προέρχεται από επεξεργασμένα τρόφιμα ή γεύματα στο εστιατόριο.

Έτσι, το να εστιάσετε τις προσπάθειές σας στην κατανάλωση πιο φρέσκων, ελάχιστα επεξεργασμένων τροφίμων είναι ο καλύτερος τρόπος όταν προσπαθείτε να μειώσετε την ποσότητα αλατιού που τρώτε.

Συνοπτικά

Η κατανάλωση υπερβολικού αλατιού μπορεί να έχει μια σειρά επιδράσεων. Βραχυπρόθεσμα, μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα, έντονη δίψα και προσωρινή αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Σε σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε υπερνατριαιμία, η οποία, εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, μπορεί να είναι θανατηφόρα.

Μακροπρόθεσμα, οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι μπορεί να προκαλέσουν αύξηση της αρτηριακής πίεσης και να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου του στομάχου, καρδιακών παθήσεων και πρόωρου θανάτου. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να καθοριστεί εάν αυτά τα αποτελέσματα ισχύουν εξίσου για όλους.

Μερικά άτομα μπορεί να επηρεαστούν από την υψηλή πρόσληψη αλατιού πιο σοβαρά από άλλα. Για να αντισταθμίσετε ένα γεύμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, δοκιμάστε να πίνετε περισσότερο νερό, να τρώτε τροφές πλούσιες σε κάλιο και να μειώσετε την πρόσληψη αλατιού σε άλλα γεύματα.

Πηγή: https://www.healthline.com/

0 σχόλια


Αφήστε το σχόλιό σας

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι τα σχόλια θα πρέπει πρώτα να εγκριθούν πριν δημοσιευτούν.