Δίαιτες Keto και Paleo: Είναι καλές για την υγεία μας;

Δίαιτες Keto και Paleo: Είναι καλές για την υγεία μας;

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο Edith Cowan της Αυστραλίας μελέτησαν 44 ανθρώπους που ακολουθούν τη διατροφή paleo και 47 άτομα που ακολούθησαν μια παραδοσιακή αυστραλιανή διατροφή για ένα χρόνο.

Όσοι ακολουθούσαν την paleo είχαν διπλάσιο όγκο βιοδεικτών και αυτό σχετίζεται συνήθως με καρδιακές παθήσεις.

Η διατροφή paleo  ή του "σπηλαίου", στηρίζεται σε όσα έτρωγαν οι πρόγονοι μας  στην παλαιολιθική εποχή πριν από 2,5 εκατομμύρια έως 10.000 χρόνια. Βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο κρέας, τα ψάρια, τα λαχανικά, τα καρύδια, τους σπόρους και ορισμένα φρούτα.

Εξαιρούνται οι σπόροι κάθε είδους, τα γαλακτοκομικά, τα όσπρια, η ραφιναρισμένη ζάχαρη, τα μεταποιημένα έλαια και το αλάτι.

Μια επιστροφή στα τρόφιμα που έτρωγε ο άνθρωπος πριν υπάρξουν σύγχρονες τεχνικές καλλιέργειας δεν θα τους βοηθήσει μόνο να χάσουν βάρος, πιστεύουν οι ακόλουθοι της paleo διατροφής, αλλά ότι μπορεί επίσης να τους βοηθήσει να μειώσουν τον κίνδυνο για ορισμένες ασθένειες που σχετίζονται με πολλές επεξεργασμένες τροφές που είναι άφθονες στη σημερινή διατροφή.

Αλλά όσο πιο δημοφιλής είναι η δίαιτα Paleo, ελάχιστες έρευνες εξέτασαν τον αντίκτυπο που έχει αυτό το στυλ φαγητού στη μακροχρόνια υγεία, στα βακτήρια του εντέρου και στο μικροβιοκτόνο.

Πράγματι, οι συντάκτες αυτής της έκθεσης, που δημοσιεύθηκε στην European Journal of Nutrition, λένε ότι είναι η πρώτη μεγάλη εξετάζει ακριβώς αυτό - πώς μια δίαιτα paleo μπορεί να επηρεάσει τα βακτηρίδια του εντέρου.

Οι ερευνητές μέτρησαν τα επίπεδα τριμεθυλαμίνης-Ν-οξειδίου (TMAO), μιας οργανικής ένωσης που παράγεται στο έντερο. Προηγούμενες έρευνες έδειξαν ότι το TMAO σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Μια μελέτη του 2017 διαπίστωσε ότι το TMAO αυξάνει τον κίνδυνο ενός ατόμου για σοβαρό καρδιαγγειακό επεισόδιο κατά 62% και τον κίνδυνο θανάτου κατά 63%.

Τα υψηλότερα επίπεδα TMAO και τα βακτήρια που την προκαλούν οδήγησαν τους ερευνητές να πιστεύουν ότι η δίαιτα Paleo θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο ενός ατόμου για καρδιακές παθήσεις, μια ασθένεια που σκοτώνει 610.000 Αμερικανούς κάθε χρόνο.

Δεν είναι μόνο η αυξημένη ποσότητα κρέατος που τρώνε όσοι ακολουθούν την Paleo διατροφή. Είναι και όσα δε τρώνε, δηλαδή ειδικά δημητριακά ολικής αλέσεως.

Τα δημητριακά ολικής άλεσης είναι χρήσιμα για το πλήθος των ινών και των θρεπτικών συστατικών τους. Φυσικά όπως είδαμε και παραπάνω όμως  δεν βρίσκονται στο μενού για τους περισσότερους ακόλουθους της Paleo διατροφής ή της κετογονικής δίαιτας.

Μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες μπορεί να προάγει την υγεία του γαστρεντερικού και να ενισχύσει θετικά την υγεία καθώς συνδράμει στην μείωση του κινδύνου εγκεφαλικού επεισοδίου, καρδιακής προσβολής, παχυσαρκίας και διαβήτη τύπου 2, ενώ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου.

Συνεπώς, αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους επιστήμονες σε σχέση με αυτές τις δίαιτες, είναι η έλειψη θρεπτικών στοιχείων απαραίτητων για την καλύτερη λειτουργία του οργανισμού μας. 

Πηγή: www.healthline.com


Leave a Comment

Pleae note, comments must be approved before they are published